mandag 20. mai 2013

Piratpolitikk

Politisk interessert har jeg vært allerede fra oppveksten, men jeg fant etterhvert ut ved nærkontakt at det var noe galt med flere av de gamle partiene. Det var derfor naturlig å hive seg på flyet sommeren 2012 da noen skulle diskutere Piratpartiet på et møte i Trondheim. Resultatet var at jeg ble arbeidende styreleder for de fem som fikk samlet underskrifter og etablert Piratpartiet.

Som Piratpartiets førstekandidat ved stortingsvalget i Akershus 2013 og sentralstyremedlem vil jeg bruke denne bloggen til å skrive om hvilke verdier jeg tar med meg inn i Piratpartiet samt hva jeg står for i det kommende valget.

Sentralt står styrket personvern og individet som drivkraft i samfunnet. Ytringsfriheten er like sentral, og i ethvert moderne samfunn må ytringsfriheten trumfe opphavsretten, ellers sykner demokratiet. Piratpartiet skal befinne seg i det blokkuavhengige politiske sentrum og skal overta de beste elementene av blå, grønn og rød politikk fra de gamle partiene. Som seriegründer er jeg sterkt opptatt av rammevilkårene for de som vil skape noe nytt, et samfunn hvor alle må jobbe for staten går aldri bra, noe tilhengerne av Berlinmuren hjemme og ute aldri skjønte selv etter at muren var falt. Respekt for vitenskap,teknologi og historiske erfaringer er viktig, spesielt i en tid hvor nye dogmatiske religioner brer om seg. En videreføring og reform av velferdstaten er nødvendig, det samme er en reform av skolesystemet i Norge, inkludert en mer selvstendig stilling for universitetene våre slik at de er i stand til å stå imot politikere som kommer drassende med sin pseudovitenskap til fortrengsel for elementære naturlover. Mer om dette i kommende bloggposter.

Et godt eksempel på hvor Piratpartiet står er dette: Mens de røde og de blå diskuterer størrelsen på offentlig sektor utifra gårsdagens ideologier, vil Piratpartiet ha praktiske løsninger basert på folks behov i dag. Sagt med andre ord: Der Ap og H krangler om katten skal være rød eller blå, er Piratpartiet mere opptatt av om den kan fange mus.

Breddedemokrati er et nytt politisk begrep i Norge. Det betyr at medlemmene i partiet skal være med å bestemme hver dag hele året, istedet for en gang hvert 2 år. Får Piratpartiet makt så skal de som har valgt oss ha 100% innsyn i våre politiske prosesser og kontinuerlig bli tatt med på råd. Og våre tillitsvalgte skal lytte. Vi gjør altså det motsatte av hva de andrepartiene gjør, der bakrommet beslutter og resten får ordre om hva de skal mene.

Medlem i Piratpartiet kan du bli her: http://piratpartiet.no/bli-aktiv-i-piratpartiet/bli-en-pirat/

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar